Istnieje wiele stereotypów i nieprawidłowych definicji coachingu. Wiele z nich bierze swoje początki w internecie, dlatego istotnym jest poznać tą prawidłową, która w sposób prawidłowy opisze klientowi jego esencję i to co jest w nim najważniejsze.

Definicja coachingu

W jaki sposób prawidłowo zdefiniować coaching? Joseph i Andrea O’Connor piszą: „Esencją coachingu jest: pomoc ludziom w dokonywaniu zmian w taki sposób, w jaki tego oczekują, i pomoc w podążaniu w kierunku, w którym chcą […]. Coaching buduje pewność, wzmacnia wybór i prowadzi do zmian. Wyzwala ludzki potencjał, aby zmaksymalizować aktywność”.

International Coach Federation natomiast definiuje coaching jako: „towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Coaching jest metodą pozwalającą w sposób efektywny wytyczyć i osiągnąć ważne cele, podnieść satysfakcję z życia zawodowego i prywatnego (,…). Często przekłada się na motywację i większą determinację w działaniu.”

Cytat i powyższa definicja są niezmiernie trafne. Coaching nieodłącznie łączy się ze zmianą i sam w sobie jest procesem niezwykle kreatywnym. Jego istotą jest wyruszenie w głąb siebie, poznanie mechanizmów swojego działania, wartości i najważniejsze – swoich marzeń, które staną się celami. Klient w coachingu wyrusza w swoistą podróż: są tu przygotowania, start, sama przeprawa i musi być również i cel tej podróży. Towarzyszem tej podróży jest coach, który swoimi pytaniami wspiera, inspiruje i potrafi wydobyć ze swojego klienta maksimum jego potencjału. Ta współpraca odbywa się w bezpiecznej, szczerej i pełnej zaufania atmosferze.

Droga ta raz jest wyboista, trudna i kręta; innym razem natomiast jest łatwa do pokonania i oczywista. Taki jest też i cały proces coachingowy: może nie być łatwo, może nie być przyjemnie. Konfrontacja z samym sobą przynosi wiele pytań, wątpliwości i chwil zwątpienia, ale na końcu czeka nagroda. Najwyższa, gdyż związana z samospełnieniem i satysfakcją.

Kim jest coach i jakie są jego narzędzia pracy?

Coach nie jest doradcą i nie pracuje ze swoim klientem w sposób dyrektywny. Relacja coach-coachee (klient) charakteryzuję się podejście partnerskim, zaufaniem i szczerością. Jest oparta na dobrej komunikacji i wzajemnej wymianie energii. Coach pracuje słowem, posługuje się inspirującymi i kreatywnymi pytaniami, które mają na celu wydobyć z klienta wszystkie odpowiedzi, która na w sobie. Odpowiedzi te często prowadzą do odkryć, a te znowu do samopoznania w zakresie własnych zasobów, wartości, odkryć.

Sesje coachingowe są procesem, którego głównym celem jest wzmocnienie samodzielnej, proaktywnej wobec życia postawy klienta. Uświadomienie mu, że życie jest w jego rękach, a człowiek nie jest zewnątrzsterowny.

Czym coaching nie jest?

Skoro posiadamy wiedzę o definicji coachingu, warto wspomnieć również, czym coaching nie jest. Gdyż na tym poziomie często spotykamy się ze stereotypami i niedomówieniami.

Przede wszystkim coaching nie jest doradztwem. Klient nie otrzymuje gotowych rozwiązań z których to wybiera jedno dla siebie najważniejsze. Coaching jest podejście niedyrektywnym. Klient sam szuka rozwiązań na swoją miarę adaptując je do własnego trybu życia i wartości.

Coaching nie jest mową motywacyjną, a coach nie jest mówcą. Komunikacja opiera się na partnerskiej rozmowie, w której to klient odgrywa najważniejszą rolę.

Coaching nie jest trenowaniem ani nauczaniem, a coach nie jest szkoleniowcem. Nie wskazuje technik, nie przekazuje umiejętności, wiedzy, postaw. Coach nakierowywuje i inspruje, ale nie jest ekspertem w wybranej dziedzinie.

Coaching jest psychoterapią. Może być jej uzupełnieniem lub przedłużeniem, ale nie zastąpi wizyty u psychoterapeuty, czy psychologa. Coachowie pracują z klientami z dodatnim bilansem emocjonalnym. Jest on potrzebny, by dążyć do osiągania celów.

Interdyscyplinarność

Ważne, by wziąć po uwagę fakt,że coaching wykorzystuje różne metody pracy i czerpie z wielu dyscyplin takich jak: socjologia, psychologia pozytywna, humanistyczna, teorie komunikacji. Coach wykorzystuje wiele narzędzi, ale dopasowuje je indywidualnie do klienta w zależności od jego potrzeb. Można tu wyróżnić;

  • pracę z pytaniami,

  • pracę z wartościami

  • pracę z ciałem

  • pracę z emocjami

  • praca za pomocą kart coachingowych

  • sesje mogą być statyczne lub bardziej dynamiczne

  • zdalnie lub stacjonarnie

Na każdym etapie klient ma prawo do własnego zdania. Może sam zdecydować, czy dana metoda pracy odpowiada mu bardziej lub mniej.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *